KESIHATAN WANITA - KEUNGGULAN WANITA LIFESTYLE AUTHOR TRAVEL BLOG

Ahad, 2 Mei 2010

KESIHATAN WANITA


Tekanan darah rendah jangan dipandang remeh yang berpunca daripada anemia ataupun kekurangan zat makan. Penyakit darah rendah boleh menjadikan seseorang pitam, sakit kepala, badan lemah, letih dan pengsan akibat kekurangan cecair dalam badan. Untuk mengelakkan dari tekanan rendah, elaklah banyak memakan makanan berprotein seperti gandum, bijiran berasaskan kacang soya, tauhu, tempe dan semua sayuran hijau seperti sawi, bayam dan kailan yang boleh mengubati tekanan darah rendah.

Kobis, ubi keledek, tomato dan bijiran dapat menaikkan tekanan darah seperti biasa. Daun pasli, bawah putih, bawang merah juga baik diamalkan, rebusan air halia dan daun pasli sangat baik untuk pesakit hipotensi.

Cara pemakanan yang seimbang sangat baik untuk kesihatan wanita, lebih-lebih lagi wanita semakin meningkat usia. Makanan yang pedas-pedas eloklah dielakkan sebaik-baiknya banyak memakan sayur-sayuran seperti ulam dan buah-buahan. Makanan berminyak dan berlemak tidak bagus untuk kesihatan melainkan jika kita rajin bersenam. Rajin-rajin berjalan kaki untuk kesihatan dan lakukan senaman ringan, lakukan bersama-sama anak, suami atau kawan-kawan di taman ataupun di depan rumah.

3 ulasan:

  1. http://www.pengasihjawa.com/

    BalasPadam
  2. Pemilihan tuala wanita juga amat penting untuk perlindungan kesihatan dalaman wanita.

    BalasPadam

Thak You For Your Comment