MENTERI BESAR NEGERI SEMBILAN MERAIKAN KERJASAMA ANTARA MALAYSIA DAN CHINA YANG BERNILAI RM1BIL UNTUK MEMPERKASAKAN KEDUDUKAN MALAYSIA SEBAGAI PEMBEKAL SEMIKONDUKTOR DI ASIA TENGGARA, MEWUJUDKAN 500 PELUANG PEKERJAAN - KEUNGGULAN WANITA LIFESTYLE AUTHOR TRAVEL BLOG

Sabtu, 10 September 2022

MENTERI BESAR NEGERI SEMBILAN MERAIKAN KERJASAMA ANTARA MALAYSIA DAN CHINA YANG BERNILAI RM1BIL UNTUK MEMPERKASAKAN KEDUDUKAN MALAYSIA SEBAGAI PEMBEKAL SEMIKONDUKTOR DI ASIA TENGGARA, MEWUJUDKAN 500 PELUANG PEKERJAAN

 

Selepas ini jangan risau pasal susah hendak mencari kerja lagi, antara hendak dengan tidak ajer...Antara rajin dengan malas.. semuanya atas diri sendiri jika rajin berusaha mencari rezeki dan tidak terlalu memilih dalam mencari pekerjaan memandangkan ekonomi negara yang baru pulih sejak krisis Covid 19 melanda dan rakyat pun ramai yang kehilangan pekerjaan 

Bila Seri Wangi sendiri menjejak kaki di MetalmachMicro Technology (MMT) dan melihat sendiri kemahiran setiap pekerja di situ dan peluang pekerjaan untuk anak-anak muda di luar amatlah cerah


MetalmachMicro Technology (MMT)


Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB Dato’ Seri Haji Aminuddin bin Harun, meraikan kerjasama rasmi di antara Pembuat Alat Ganti Besi Berketepatan Tinggi - MetalmachMicro Technology (MMT) dan pembekal bahan bantuan pembuatan dari China, Future Hover IndustrialCo. Ltd (Future Hover) untuk melabur RM1 Billion bagi menjadikan Malaysia destinasi pilihan untuk pengeksportan semikonduktor di Asia Tenggara dan dunia.



Sebahagian daripada kerjasama ini, kedua-dua pihak akan menyelaraskan teknologi dan sumber terbaikdi dalam menawarkan solusi sehenti untuk industri ini. Ini akan dicapai dengan menggabungkan pengalaman MMT selama 40 tahun dalam penghasilan mesin berketepatan tinggi, pembuatan acuan dan pembangunan semi konduktor dengan pembekalan bahan bantuan yang berdaya saing oleh Future Hover beserta dengan kepakarannya dalam pengujian dan pembungkusan semikonduktor.
 





Syarikat tempatan ini dan rakan kongsinya dari China akan melabur RM 1 bilion secara kolektif untukmenjana RM 10 bilion dari hasil jualan eksport di dalam 10 tahun akan datang. Ia dimulakan dengan pembinaan sebuah kilang yang paling lengkap dan canggih di Negeri Sembilan, Malaysia. Kilang ini akanberperanan sebagai sebuah hub untuk pembekal dalam dan luar negara bagi memperolehi barangan yang lebih berdaya saing di dalam masa yang lebih singkat dan mampu menghasilkan lebih 500 peluang pekerjaan. Dengan ini, kedua-dua pihak berharap untuk membekalkan latihan teknikal dan pemahaman yang lebih mendalam di dalam industri sebagai salah satu usaha untuk menjana populasi pekerja mahir di Negeri Sembilan dan negara kita.




Pengurus Besar Future Hover, Cik Guan Mei Ying berkata, “Malaysia merupakan lokasi yang ideal kepada kami untuk bertapak di rantau Asia Tenggara bukan hanya kerana kerajaannya yang bersedia untuk menyokong, tetapi juga faktor-faktor seperti kesediaan tenaga kerja yang mahir, lokasi yang strategik, dan infrastruktur yang membangun mampu memberi impak yang besar kepada operasi kami. Kerjasama ini menjanjikan pelbagai peluang pekerjaan, dan saya menantikan kejayaan yang akan kita capai bersama hasil daripada penggabungan pengetahuan, kepakaran dan sumber dari dua negara.”




Melalui kerjasama ini, MMT diberi peluang untuk mengukuhkan kedudukannya dalam pasaran China dengan menawarkan perkhidmatan yang telah ada kepada pemain-pemain industri serantau dan menyumbang kepada jualan dan permintaan eksport untuk produk dan perkhidmatan Malaysia.

Mr. Low Kim Yoong, Operation Director of Metalmach Micro Technology


Pengarah Operasi MMT, En. Low Kim Yoong berkata, “Dengan permintaan yang meningkat dan pengembangan yang pesat dalam sektor semikonduktor di Asia Tenggara, kerjasama ini bukan sahaja menguatkan posisi kedua-dua pihak dalam rantau ini, tetapi juga meningkatkan posisi Malaysia yang telah dikenali dalam sektor pembekalan, lantas membolehkan Malaysia menjadi pilihan utama untuk penghasilan semikonduktor secara global. Kerjasama ini membolehkan pengurusan yang menyeluruh termasuk pemasangan semikonduktor sekaligus menjadikan kami antara pemain yang terkuat dalam industri pembekalan semikonduktor.”

“Kami akan menyediakan sokongan yang teguh dan solusi yang cekap kos kepada pemain industri di seluruh dunia sambil menyumbang kepada pembangunan negara, hasil dari kerjasama ini,” Tambah beliau.





Akibat dari perintah berkurung di China, Cik Guan Mei Ying tidak dapat hadir bagi menyaksikan sendiri upacara majlis menandatangani rasmi. Oleh itu, Pengarah Perniagaan (Malaysia) Future Hover, En. Alfred Foo, yang telah bertungkus-lumus memastikan perjanjian kerjasama ini berjaya dan berjalan lancar, dilantik untuk mewakili Cik Guan di acara tersebut.

Mr. Alfred Foo, Business Director (Malaysia) of Future Hover Industrial Co., Ltd



Untuk keterangan lanjut bolehlah layari

WEBSITE



#MetalmachMicroTechnology
#FutureHover #China 
#pembungkusansemikonduktor
#AsiaTenggara #AlatGantiBesi
#pembekalbahanbantuanpembuatan
#pengeksportansemikonduktor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Thak You For Your Comment