Dr Dee Dee Mahmood Ikon Kesihatan dan Kecergasan Asia serta Pakar Fisiologi/Pemakanan - KEUNGGULAN WANITA LIFESTYLE AUTHOR TRAVEL BLOG

Selasa, 28 September 2021

Dr Dee Dee Mahmood Ikon Kesihatan dan Kecergasan Asia serta Pakar Fisiologi/Pemakanan


Peribahasa:

Tangan yang mengayun buaian dapat menggoncang dunia

Maksudnya:

Walaupun bersifat lemah-lembut dan keibuan, wanita mampu menyumbangkan tenaga dan idea untuk membangunkan negara.


Dr Dee Dee Mahmood


First time Seri Wangi bertemu dengan Dr Dee Dee Mahmood ketika Seri Wangi hadir pada satu event di pucong ketika dahulu. . Beliau seorang yang sangat cantik, peramah, periang dan pandai menjaga bentuk badannya yang lansing kalau hendak dibandingkan dengan usianya dalam 50an jauh lebih muda, sesuailah dengan gelarannya sebagai Pakar Fisiologi. 


Dr Dee Dee Mahmood, Hos Bual Bicara "Dr Dee's Dose". Ikon Kesihatan dan Kecergasan Asia serta Mantan Konsultan/Pensyarah Universiti Malaya ini bukan calang2 orang. Tahukah anda Dr Dee pernah gemok 90kg dulu?


Dr Dee Dee Mahmood adalah Regional Head (RAAN ECU) & Pensyarah Kanan Adjunct  (Kolaborasi Antarabangsa) di Edith Cowan University Australia.  Beliau juga merupakan Pakar Fisiologi Senaman/Pelatih Selebriti yang telah  memenangi pelbagai anugerah antarabangsa, Pakar Pemakanan, Pembicara TEDx & Hos Rancangan Bual Bicara.  Seorang Cendekiawan Golden Key Honor Society dan Pengkaji Saintifik, penyelidikannya mengenai obesiti dipilih kerana kesannya terhadap obesiti di Asia dan diterima dan disampaikan pada Anugerah Piala Presiden, Mesyuarat Persidangan Northwest American College of Sports Medicine di Amerika.



Beliau merupakan Duta untuk berbagai jenama seperti Reebok, Goodwill Ambassador for Norwegian Seafood Council, Norway; Blue Cap Movement Ambassador Malaysia (Prostate Cancer awareness), Singapore Heart Foundation Ambassador, Celebrity Beaute Malaysia dll



Dr Dee Dee Mahmood, Pakar Fisiologi Latihan, Pemakanan, Pemenang TEDx & Talk Show yang memenangi pelbagai anugerah antarabangsa. Kini beliau mengendalikan Rancangan Bual Bicara di FB Live "Dr Dee's Dose" di mana diadakan pada setiap Rabu jam @6.00pm adalah merupakan rangangan  bual bicara santai yang kongsi info tentang kesihatan, kecergasan, pengurusan berat badan kecantikan dan positif psikologi.

Rancangan tersebut boleh disaksikan di FB Live:

a.  https://www.facebook.com/deedeemahmoodofficial

b.  https://www.facebook.com/deedee.mahmood.5



Selain dari itu beliau juga sebagai Ketua Regional untuk Jaringan Duta Besar Alumni Regional (Raan ECU) dan Pensyarah Kanan / Penyelidik Kanan Adjunct Akademik (Kerjasama Antarabangsa) dengan Universiti Edith Cowan, Australia. 

Pengalaman dan kepakarannya termasuk menjadi Pensyarah Akademi Sukan Amerika Syarikat, Akademi Sukan Antarabangsa, Majlis Sukan Amerika dan Majlis Sukan Singapura serta Institut Perniagaan Kecemerlangan Bersekutu di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Malaysia.


Beliau juga Consultant & Visiting Lecturer to the University of Malaya in Malaysia,  Visiting Professor for Universitas Pendidikan Indonesia (UPI), Bandung dan Universiti Negri Yogyakarta (UNY) di Indonesia.

Dr Dee Dee adalah Pengarah, Pembangunan & Penyelidikan Antarabangsa, Federation of International Walking Football Accociations(FIWFA), Walking Football Association (WFA) England serta Wakil Presiden, Research in Wellbeing & Health, International Walking Football Federation (IWFF), United Kingdom.


A Golden Key International Honor Society Scholar - Beliau menerima Bachelors of Science Honours  di Universiti Edith Cowan, Australia dan postgraduate di Universiti Teknologi Nanyang / NIE, Singapura.  Penyelidikan PhD Dee Dee disokong oleh Universiti Nasional Singapura di bawah Universiti Malaya.  Penyelidikannya mengenai obesity dan high intensity training tinggi dipilih dan disampaikan dalam Anugerah President’s Cup Award in the American College of Sports Medicine Annual Chapter Meeting.


Penyelidikan beliau dalam Scientific findings on walking football telah  diterima dan disampaikan oleh Dr Dee Dee di Mesyuarat Tahunan American College of Sports Medicine North West di Bend, Oregon pada 23 Februari 2018 dan 1-2 Mac 2019.


Dr Dee Dee, The International Brand Ambassador 


Dr Dee Dee, The International Brand Ambassador include being the :

- REEBOK Fitness Ambassador (Singapore & Malaysia started since 2012 - 2017); 

- Goodwill Ambassador for Norwegian Seafood Council, Norway; 

- Blue Cap Movement Ambassador Malaysia (Prostate Cancer awareness); 

- Singapore Heart Foundation Ambassador, among others.







MULTI- AWARD WINNING Dr Dee Dee


She has graced the façade of an aeroplane as  Jetstar Asia Celebrate the Hero Award SG50 2015

Dr Dee Dee has been honoured with:

- 2016 Blue Cap Movement Ambassador (Prostate Cancer awareness) Malaysia

- 2015 AURA Hawa (PPIS Singapore)

- 2014 U.M. Cares Award by University of Malaya, Malaysia

- 2010 "Caring It Forward Ambassador" (National Healthcare Group)

- 2008 & 2009 "Go Red for Women" Ambassador (Singapore Heart Foundation)

- 2005 Singapore Healthy Lifestyle Ambassador Award (Singapore Health Promotion Board)

- 2004 & 2006 Gold Award, Singapore Sporting Inspiration Award (Singapore Sports Council)


Dr Dee Dee's Reserch - Based Signature Programme


Dr Dee Dee Pengasas beberapa program penyelidikan kecergasan komuniti-lintas negara, Fat2Fit Asia dan Walking Football4Health Asia.  Menjadi Mentor dan Konsultan untuk Fat2Fit RTM TV1, Fat2Fit Universiti Malaya, Fat2Fit MARA, Fat2Fit Singapura dan banyak lagi




Dr Dee Dee yang sebelumnya

Sapa sangka beliau masa ketika dulu seorang  Obesiti dengan berat badan 90kg (40BMI).  Dia kehilangan 3 ahli keluarga akibat serangan jantung dan strok.  Rawat inap untuk gastroenteritis, menderita luka pada lapisan perutnya kerana diet yang teruk dan menderita bulimia. Kini semakin cantik dan langsing, bertenaga dan. penuh keyakinan. 

Kini beliau gigih  memperkasakan  kesihatan  masyarakat dan bergabung tenaga dengan badan2 pemerintah dan korporat serta kerjasama penyelidikan di peringkat antarabangsa.






Walking Football For Health


Penyelidikan kolaboratif antarabangsa Dr Dee Dee mengenai Walking Football diterbitkan dan dipilih sebagai "Artikel yang Disoroti" untuk Jurnal Pendidikan Jasmani, Kecergasan dan Sukan.


Walking Football for Health adalah inisiatif penyelidikan yang digerakkan oleh Pengasas dan Host Show Show Selebriti, Dr Dee Dee Mahmood, Pakar Fisiologi Latihan, Pemakanan & Ketua Serantau (Raan ECU) & Pensyarah Kanan / Penyelidik Kanan Adjung Akademik (Kolaborasi Antarabangsa) Edith  Cowan University Australia, disokong oleh International Sports Academy, Active SG, Toa Payoh TEN, Eunos CSC untuk mempromosikan kesihatan kepada masyarakat memerangi obesiti dan penyakit tidak berjangkit yang mengganggu produktiviti dan kualiti hidup.

Adakah anda tahu bahawa Walking Football for Health pertama kali dilancarkan pada April 2017 dengan HANYA 10 wanita?  (Sekarang, ia telah berkembang multi-lipatan dan merupakan gerakan pemberdayaan kesihatan negara-lintas negara, menggabungkan wanita dan lelaki, lelaki dan perempuan dari semua peringkat umur (dari 7 tahun hingga 70-an) dengan tahap kecergasan yang berbeza (dari tidak aktif hingga  yang sesuai) dengan pelbagai tahap status kesihatan, dari yang sihat hingga mereka yang menghidap diabetes, darah tinggi, arthritis, asma dan juga selepas barah)

a. Walking Football4Healt Represents Singapore in the World Cup Walking Football London (29 May - 3 June 2019)

b. Walking Football4Health's Official Theme Song "Terbang Helang" ("The Eagle Soars") by EMI Records performed by Akhir Band in Singapore & Malaysia, Jan 2019. 

c. Walking Football4Health International Communities Games 2019 in Perth Australia

d. Walking Football4Health's Official Theme Song "Terbang Helang" ("The Eagle Soars") by EMI Records performed by Akhir Band in Singapore & Malaysia, Jan 2019



Dr Dee Dee Mahmood


Boleh baca di tentang beliau di blog: deedeemahmood


Untuk maklumat lanjut boleh layari


Website: 

www.deedeefitness.com

Facebook

https://www.facebook.com/deedeemahmoodofficial/

Instagram:

@drdeedeemahmood


Twitter

@dee2mahmood

Youtube:

https://youtube.com/channel/UCb8n4gQkbYNF9qZY-8OMWOg





Tag:  #Drdedemahmood   #fblivedrdedemahmood #pakarfisiologisenaman #pengurusanberatbadan #healthymind #healthybody #healthyfood 



12 ulasan:

  1. This is the first time I heard of Dr. Dee Dee Mahmood. But she's gorgeous and looks like a good role model. I'm gonna google more about her after this. Thank you for opening up my world, mate.

    BalasPadam
  2. Lawa dan bergaya betul. Memang menarik betul fafa pon kene exercise la kalau macam ni.

    BalasPadam
  3. Marsha pun baru pertama kali kenal Dr Dee ni. Nampak beliau sangat fit. Sangat berkarisma dan cantik juga...idol ni...hihi

    BalasPadam
  4. Fuhh banyak juga pencapaian Dr Dee Dee kepada masyarakat. Anugerah pun banyak diterima. Tak sangka Dr. pernah 90kg. Tengok Dr. bleh aktif dan dapat berat badan ideal masa usia begini. Saya terinspirasi kak. Nak kurus juga. Hehe

    BalasPadam
  5. Ni yang buat Rawlins teruja nak menurunkan berat badan dan mengamalkan gaya hidup yang aktif dan sihat dengan lebih kerap.

    BalasPadam
  6. cantiknyaaaa dr. dee dee ni....pencapaiannya mmg boleh dijadikan idola...tq sharing abt dr dee dee

    BalasPadam
  7. Nampak muda sihat bertenaga dan berseri je Dr Dee Dee ni ek. Banyak juga dia jadi duta ek kak

    BalasPadam
  8. Ooo macam pernah juga dengar namanya satu ketika dulu, cuma lupa aje tentang apa.. dalam usia dia tu nampak cergas, bergaya, memang layak jadi ikon kesihatan, terutama wanita..

    BalasPadam
  9. Waa informative betul sharing ni, good to know mengenai Dr Dee Dee ni, perjalanannya memberi inspirasi juga! 👏🏻❤️

    BalasPadam
  10. Waa informative betul sharing ni, good to know mengenai Dr Dee Dee ni, perjalanannya memberi inspirasi juga! 👏🏻❤️

    BalasPadam
  11. harap dia boleh bantu mereka yang ada masalah berat badan untuk kurus. bukan sekadar cantik, tp utk sihat

    BalasPadam
  12. First time heard about this name but seriously so impressed dengan pencapaian dia ye! Such an inspiration to all ladies out there! 👍good icon !

    BalasPadam

Thak You For Your Comment