15 KAFE HIPSTER AND INSTAGRAMMABLE YANG UNIK UNTUK "OOTD" DI SELANGOR - KEUNGGULAN WANITA LIFESTYLE AUTHOR TRAVEL BLOG

Khamis, 8 Oktober 2020

15 KAFE HIPSTER AND INSTAGRAMMABLE YANG UNIK UNTUK "OOTD" DI SELANGOR


Luangkan masa dengan menikmati pelbagai makanan di Kafe Unik di Selangor untuk gambar “OOTD” di Laman Media Sosial korang.

Kafe merupakan tempat bagi pengunjung meluangkan masa dan makan dengan tenang. Kini, jika korang kehabisan gambar dan tiada gambar untuk dikemas kini di laman media sosial ketika wabak Covid-19 yang melanda ini, korang jangan risau dan tidak perlu pergi ke tempat yang jauh untuk mendapatkan tempat dekorasi yang cantik dan menarik dalam masa yang singkat....kat depan mata jer....

Korang boleh singgah kat kafe-kafe di Selangor untuk menikmati makanan dan paran dekorasi dalaman dan luaran yang unik untuk laman media sosial korang. Negeri Selangor dikenali dengan banyak tempat pelancongan yang menarik, tetapi bukan itu sahaja, Selangor juga mempunyai banyak kafe-kafe “hipster” atau “instagrammable café” yang dipenuhi dengan pelbagai tema menarik dan unik. Jadi korang bolehlah singgah kat kafe-kafe berikut yang mana merupakan senarai kafe yang boleh dikunjungi di Selangor:


SENARAI KAFE DI SELANGOR



1) KAFE LA FLEUR X UNIQORN, SUBANG JAYA

Daerah Petaling terkenal dengan kafe yang hipster dan unik. Antaranya adalah Kafe La Fleur x Uniqorn yang bertemakan “Unicorn”. Kafe ini dihiasi warna merah jambu dengan patung-patung unicorn yang sangat comel untuk pengunjung mengambil gambar bersama. Nama “La Fleur” ini dimaksudkan dengan minuman panas seperti kopi, panas dan lain-lain lagi manakala “Uniqorn” pula dimaksudkan dengan makanan yang dihias dengan tema “unicorn” tersebut pada wafel, ais krim, pancake dan lain-lain lagi.

Alamat: 01, E1, 02, Jalan Lagoon Selatan, Sunway Geo Avenue, 47500 Subang Jaya, Selangor



2) KAFE JIBBY & CO, SUBANG JAYA


Kafe Jibby & Co yang cantik dan unik ala-ala kafe Melbourne terletak bersebelahan dengan pusat beli-belah Empire, Subang. Korang perlu singgah ke kafe ini sekurang-kurangnya sekali kerana suasananya yang sangat estetik. Kafe 2 tingkat ini juga bertemakan konsep minimalis, lampu-lampu digantung di siling, tanaman pasu berwarna-warni, tingkap kaca yang besar ditembusi dengan cahaya semula jadi dan dipenuhi dengan pelbagai jenis makanan yang dihias dengan menarik untuk diambil gambar, pastinya korang tentu puas hati.


Alamat: Empire Shopping Gallery, Jalan SS 16/1, SS 16, 47500 Subang Jaya, Selangor




3) KAFE KUEH, SHAH ALAM


Jika korang ingin menikmati makanan tradisi melayu, singgahlah di Kafe Kueh. Bertemakan tradisi Melayu, mereka menyediakan hampir 40 jenis kuih yang boleh korang nikmati. Kafe ini terdiri daripada dua bahagian iaitu di luar dan juga di dalam berserta dengan penghawa dingin yang selesa dihiasi dengan lukisan mural pada dinding untuk mengambil gambar. Bukan itu sahaja, terdapat juga menu lain seperti Laksam, Nasi Lemak, Nasi Hujan Panas, Lempeng, pelbagai jenis minuman dan banyak lagi.

Alamat: No 6 Jalan Renang 13/26 Seksyen 13, Tadisma Business Park, 40100 Shah Alam, Selangor




4) KAFE LE GARDENZ, KUALA SELANGOR

Kafe yang dibuka pada tahun 2014 ini terletak di Daerah Kuala Selangor. Semestinya menjadi pilihan ramai untuk berehat dan menenangkan fikiran sambil menikmati kepelbagaian makanan yang disediakan dari hidangan utama hingga pencuci mulut. Kafe 4 tingkat ini mempunyai tema tersendiri yang berkonsepkan kontena, corak-corak dinding yang menarik serta konsep kehijauan di tingkap 4. Kafe ini sering dipenuhi dengan pelanggan kerana sering menawarkan menu promosi serta terdapat juga ruang untuk sambutan hari jadi dan majlis keramian.

Alamat: Jalan Kpb 5, Kawasan Perindustrian Balakong, 43300 Seri Kembangan, Selangor.





5) THE PICNIC TABLE/SIMPLYSANDWICH, PETALING JAYA


Dengan cuaca yang agak panas dan tidak menentu sepanjang tahun, berkelah merupakan satu masalah di Malaysia. Oleh itu, Kafe The Picnic ini boleh menyelesaikan masalah tersebut kerana kafe ini bertemakan suasana berkelah tetapi di dalam bangunan. Jadi, tidak akan ada masalah dengan cuaca jika ingin berkelah. Kafe ini dihiasi dengan karpet rumput yang mana pengunjung boleh duduk santai di lantai sambil menikmati makanan, meja-meja kayu, tempat khas “jamming session” dan banyak lagi. Kafe ini menyediakan seleksi menu yang lazat seperti sandwich ayam bakar keju, kek lapis, kek “slice” dan juga minuman yang pelbagai. Jom kita gi picnic ramai-ramai!

Alamat: 62A-G, The Strand, Kota Damansara The Strand, 21, Jalan PJU 5/21, Kota Damansara, 47810 Petaling Jaya, Selangor


6) THE BOTANIST, SEPANG

Bagi pengunjung yang ingin bersiar-siar di Sepang, korang bolehlah singgah di Kafe The Botanist 2 tingkat yang estetik dan cantik yang mana hiasan perabot, dinding malah bingkainya dibuat daripada kayu. Pada luaran kedai pula, dipenuhi dengan kehijauan pokok-pokok alam semula jadi memberikan korang ketenangan fikiran. Antara menu yang disediakan oleh Kafe The Botanist ini adalah seperti beger buatan sendiri, kek, kopi, jus buah, dan banyak lagi dengan harga yang berpatutan.

Alamat: GP3A-03M, LEVEL 3M, Tamarind square, Persiaran Multimedia, 63000 Cyberjaya



7) KAFE N16, SABAK BERNAM


Terletak di kawasan sawah padi, kafe mini yang unik ini merupakan hasil daripada bas antik lama yang diubah suai menjadi kafe. Pengunjung yang ingin datang meluangkan masa bukan sahaja dapat menikmati makanan malah dapat menikmati pemandangan lautan kehijauan padi yang luas. Kafe N16 ini menyediakan makanan seperti spaghetti, ayam goreng Korea, kek dan minuman. Para pengunjung juga dapat mengisi memori telefon mereka dengan mengambil gambar kawasan padi dan juga gambar bas antik ini. Anda mungkin akan mengambil masa hampir 2 jam untuk sampai ke sini dari Shah Alam, tetapi ianya berbaloi kerana persekitaran kafe ini yang cantik dan unik.


Alamat: Jalan Tali Air 4, Tanjong Karang, 45400 Sekinchan, Selangor



8) KAFE BLOCK, GOMBAK


Kafe Block yang dibuka pada tahun 2018 ini menjadi tempat kegemaran ramai untuk meluangkan masa mereka. Dengan seni bina berkonsepkan minimalis moden yang cantik, amat sesuai bagi pengunjung untuk mengambil gambar di kafe ini sambil menikmati makanan. Kafe Block ini menyediakan menu “Asian” dan “Western” untuk dinimkati pelanggan. Kafe ini juga bukan sahaja boleh dijadikan tempat makan dan berehat, malah boleh dijadikan lokasi majlis yang mana ianya mampu untuk memuatkan 50 orang pada satu-satu masa. Kepada mereka yang singgah di Kafe Block, jangan lupa untuk mencuba menu Ayam Penyet (Javanese Fried Chicken) terkenal yang merupakan makanan kegemaran para pelanggan yang singgah ke kafe ini.


Alamat: No. 59-G, Lorong Perusahaan Ringan 1, Kawasan Perusahan Ringan Seri Gombak, 68100 Batu Caves, Selangor




9) KAFE BACKSTREET, KUALA LANGAT


Kafe Backstreet merupakan salah satu kafe “hipster” di Daerah Kuala Langat. Dibuka pada tahun 2014, kafe ini dihias kreatif dengan hiasan bercorakan tapak tangan dan tulisan menu makanan di dinding dengan menggunakan kapur putih dan amat sesuai untuk pengunjung yang datang mengambil gambar sambil menikmati makanan.


Alamat: C-G-, Pekan 4, 19, Taman Seri Bayu Morib, Medan Seri pekan, 42700 Banting, Selangor



10) KAFE DENALI & PINNACLES, BANGI


Kafe Denali & Pinnacles yang luas ini terletak di Bangi dan mempunyai 2 ruangan; luar dan dalam. Kafe ini berada di tingkat 2 bangunan yang mana pengunjung yang singgah akan menikmati pemandangan yang indah pada waktu petang. Kafe yang berkonsepkan bohemian ini amat sesuai untuk bergambar atau “OOTD” kerana hiasan dan dekorasinya yang pelbagai warna serta menampilkan tekstur unsur-unsur segar dari alam semulajadi.


Alamat: Lot 1-4, Tingkat 1, Pusat Perniagaan Seksyen 3, off, Jalan 3/70, Seksyen 3 Bandar Baru Bangi, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor



11) KAFE PROVISION, DAMANSARA


Kafe Provision ini dibuka hanya pada pukul 8 pagi hingga 6 petang sahaja. Jika korang singgah di kafe ini, sangat sesuai datang pada waktu pagi kerana kafe ini menyediakan menu yang kecil dan “simple” seperti roti-roti hasil buatan sendiri seperti sandwich, roti bakar, “sourdough” dan lain-lain lagi. Dengan kecantikan elegen dan simple, di hadapan kedai ini dicat dengan warna oren dan sesuai untuk bergambar dan juga “OOTD” untuk dimuat naik dalam media sosial korang.


Alamat: 49, Jalan SS 22/23, Damansara Jaya, 47400 Petaling Jaya, Selangor




12) TINY BAKER IN PINK, DAMANSARA


Kafe ala-ala Korea ini sesuai untuk pengunjung datang meluangkan masa sambil bergambar kerana hiasan yang menarik di setiap sudut kedai. Kafe ini menyediakan menu kek yang dihiasi cantik dengan pelbagai corak, warna dan dekorasi. Kafe ini juga menyediakan ruang jika ingin mengadakan majlis hari jadi dan lain-lain lagi.


Alamat: C58-2, Jalan PJU 5/21, Kota Damansara, 47810 Petaling Jaya, Selangor



13) KAFE TUJOH, PETALING JAYA


Kafe Tujoh terletak di Seksyen 17 di mana kafe ini mempunyai ruang yang selesa dan cantik kerana dilengkapi dengan dua ruang berbeza di dalam kafe. Seni bina dan dekorasi di dalam kafe ini dipenuhi dengan perabot yang bergaya termasuk televisyen dan radio klasik dan vintaj, dihias dengan pokok-pokok hijau, poster, lukisan hitam dan putih moden serta gabungan lampu yang digantung. Latar belakang yang rimbun dan biasan cahaya matahari dari luar membuatkan Kafe Tujoh ini menjadi lebih menarik dari pelbagai sudut untuk dimuat naik di landasan Instagram.


Alamat: 617, Jalan 17/10, Seksyen 17, 46400 Petaling Jaya, Selangor



14) KAFE BUKKU, KLANG


Dengan memiliki senibina dan reka bentuk dalaman yang minimalis dan estetik seperti di Jepun, kafe ini sangat cantik untuk pengunjung singgah dan mengambil gambar. Nama kafe “Bukku” bermaksud buku dalam Bahasa Inggeris yang mana perabot dalaman kafe ini dihias dengan kayu rak buku berserta susunan buku dan hiasan kopi yang dibalut cantik. Jika singgah ke kafe ini, jangan lupa untuk mencuba “Salted Egg Croissant”, “Almond Tiramisu” dan “Burnt Cheesecake” yang sering disebut-sebut oleh orang ramai.


Alamat: No.1, Jalan Singgahsana 4A/KU5, Bandar Bukit Raja, 41050 Klang, Selangor



15) KAFE TUAH, BANGI


Kafe Tuah yang berkonsepkan santai ini dikenali ramai dengan menu yang pelbagai bermula dengan makanan hinggalah ke minuman. Jika singgah ke kafe ini, jangan lupa untuk mencuba hidangan makanan Western seperti Trip Platter yang terdiri daripada gabungan buffalo wings, meatball daging dan juga kentang goreng yang dijamin sedap dan mengenyangkan. Selain itu, terdapat juga pelbagai perisa kopi frappucino seperti Cookies & Cream, Black Forest dan banyak lagi.


Alamat: No20, Jalan 7/1c, Seksyen 7 Bandar Baru Bangi, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor



Untuk maklumat lanjut:


WEBSITE

www.selangor.travel


#15kafeunikselangor  #tourismselangor  #selangortravel




18 ulasan:

  1. Dalam banyak2 ni kafe jibby & co dan kueh je yg saya pernah lepak haha yg lain lon pernah gi..so leh la plan lepak tempat lain lak pas ni

    BalasPadam
  2. Eh! Hampir semua belum pernah pergi lagi. Cantik-cantik belaka. Aduhai bilalah boleh cari masa nak singgah setiap satu ni! T.T

    BalasPadam
  3. Lawa-lawa kafe kat sini dan hampir semua cafe tak pernah pergi. Hehe.. nanti boleh la try satu-satu dengan family.

    BalasPadam
  4. cafe yang no 1 tu nak pergi next month bila turun KL nanti, diorg buat ala maid cafe dekat japan :)
    tapi plg teringin nak pegi, cafe no 7 tu! unik dan cantik tempat dia

    BalasPadam
  5. Lokasi semua jauh. Nanti nak pergi yang di Gombak tu. Harap makanan sedap dan boleh bergambar banyak-banyak.

    BalasPadam
  6. yang tau cuma jibby dan kueh je. le garden tu dekat sangat dengan office tapi tak pernah pi pun sebab lunch malas nak keluar haha. next time kena try

    BalasPadam
  7. banyak betul kafe-kafe unik yang ada di sekitar kita kan. Menarik ni kalau dapat buat cafe hoping.

    BalasPadam
  8. Semua kafe belum pernah singgah lagi. Terasa nak singgah at least 2 kafe pun jadila.

    BalasPadam
  9. Semua kafe punya unik dan kool tersendiri. Ikut hati semua nak madam singgah. Tapi kan dalam banyak kafe tersenarai madam jatuhati yang ada bas. Sebab nyaman+tenang 'dipagari'sawah menghijau. Tenkiu rare sharing sist.

    BalasPadam
  10. Yang kat Johor pun tak habis round, ni tertengok plak yang kat Selangor...waduh, semua memang cantikkk

    BalasPadam
  11. saya ni memang hantu cafe and suka sangat cafe hunting. Baru tau banyak lagi cafe yg tak sempat jelajah lagi 😊

    BalasPadam
  12. Byk la kafe hipster ni.. boleh la cuba ke sana sambil nak bgambo lawa..😁

    BalasPadam
  13. Memang unik betul kafe2 nie ya dan kebanyakkannya mmg belum pernah singgah. Nanti ada rezeki nak cubalah di salah satu kafe dlm senarai tu

    BalasPadam
  14. Banyak rupanya cafe hipster dekat selangor. Semua Iza tak pernah pergi lagi. Walaupun ada yang dekat dengan rumah mak Iza. Dalam banyak-banyak tu teringin nak pergi Kafe La Fleur x Uniqorn. Cantik!

    BalasPadam
  15. Wow so many hipster cafes in Selangor, i would like to visit them all also.

    BalasPadam
  16. wah !! menarik ni kak.. ada rezeki masa nanti boleh lah singgah semua cafe ni.. tak jauh pun dari atie.. hee~ terima kasih kak..

    BalasPadam
  17. Cantiknya hipster cafe yang kak share ni..ada few yang dah pernah visit before this.. Byk lagi yang kena explore lepas ni.. Thanks for sharing this informative list!

    BalasPadam
  18. Wahhh, cantik-cantik semua kafe ni. Nanti bolehlah try pergi. Ada 2 cafe dekat jer dengan rumah, tapi tak pernah masuk pun. Hehe

    BalasPadam

Thak You For Your Comment