MASAK PULUT DENGAN PERIUK RICE COOKER SEMUDAH ABC - KEUNGGULAN WANITA

NUFFNANG

DS NUFFNANG

Isnin, 21 Januari 2019

MASAK PULUT DENGAN PERIUK RICE COOKER SEMUDAH ABC



DAPUR SERI WANGI

Sapa yang tak suka makan pulut putihkan? Kalau orang kampung memang suka makan pulut bersama ikan masin ataupun cicah dengan sambal ikan bilis ataupun rendang. Tapi...yang malasnya time nak kukus pulut tu yang tak rajin kan haaaaa...!!! Samalah dengan Seri Wangi yang memang malas nak kukus mengukus ni...itupun ikut mood dan kalau nak makan sangat pulut. Tapi....jangan risau ada cara paling senang nak masak pulut. Masa hubby berniaga cendol dulu memang Seri Wangi selalu masak pulut dengan periuk rice cooker, itupun ada orang yang ajar iaitu mak mertua adik sebab dia berniaga tapai guna cara nilah...

Jom....baca sampai habis caranya dari Dapur Seri Wangi::

  • Beras pulut Seri Wangi beli setengah kilo
  • Basuh bersih dan rendam seketika
  • Masuk dalam periuk rice cooker dan masuk air sedikit paras atas beras pulut, masukkan daun pandan kalau suka.
  • Biarkan pulut masak apabila lampu rice cooker dah off baru boleh kacau pulut yang dah masak.
  • Senangkan..?Semudah ABC kata orang...


Paras sukatan air

Pulut Yang Dah Masak

Makan Pulut Dengan Ikan Kering, Rendang and Kopi O Panas




31 ulasan:

  1. Eh! Kenapa mudah sangat? Kenapa tak kukus?? Hahahaha banyak pula soalan. Okaylah boleh cuba

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haaa...kak pun jenis malas bab kukus mengukus ni, sebab abg dulu jual cendol pulut jd paling senang guna cara ni.

      Padam
  2. aduh sedapnya !!! makan dengan ikan bilis tuuuu lagilaaaaa uuumph !!

    BalasPadam
    Balasan
    1. nyummm..mmg sedap sbb ari tu masak rendang tu yg buat

      Padam
  3. airah pernah cuba masak pulut dengan rice cooker. memang mudah sangat. tapi tu la nak masaknya sikit je, periuk beria besar. lepasni airah kena beli yang kecik sikit

    BalasPadam
    Balasan
    1. senangkan,,,mmg sedap klu mkn dgn mangga dan santan lglah sedap

      Padam
  4. best jugak ni. tinggal rajin tak rajin je. hehehehe

    BalasPadam
  5. Hehehehe bagus lah cara ini kita akan cuba buat nanti hehehe sebab selalu nak masak pulut nak kena kukus menggunakan pengukus susah nak cari hehehe cara ini mudah dan senang lagi cepat ok lah boleh cuba...

    BalasPadam
  6. yeayyy kita pun paling suka masak guna pressure cooker. give me five! hehe. masuk2 campak2, tekan2, tunggu sat, siap. maveles sangat kan.

    BalasPadam
  7. Looks simple. I want to cook it for my children to eat too. Thanks for the step.

    BalasPadam
  8. Perghhh ni makanan tradisi ni. Kalau tukarkan ikan masin ke mangga pun sedap tapi kena buat kuah dia la santan taruh gula. Terliur pulak tengok pulut tu heh.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. hmmm...dah lama xbuat pulut mangga senang jer buat kuah santan dia

      Padam
  9. I masak nasi pun susah nak agak air. Masak pulut lagi la. Aduihhhh you buat I teringin nak makan pulut dengan sambal ikan bilis. Mana nak cari ni. Serious craving!

    BalasPadam
    Balasan
    1. haaaa...ikut jer mcm l tunjukkan, kena cuba baru tau

      Padam
  10. Kita dok teringin nak makan pulut. Tapi pulut kuning dengan rendang. Hehe
    Bagaikan orang mengidam pulak teringinnya tu. Nak buat mmng tak laa..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. haaa...pulut kuniong tu kena rajin, ikut mood jgk nak buat heeee

      Padam
  11. alolololo sedapnya kak...lama tak makan pulut tiba2 teringin lah pulak....nak buat bukan susah cuma kena ada teknik tertentu jer kan...nak cubalah nanti heheh

    BalasPadam
  12. wah senang tu dngan rice cooker je. nad tak reti masak pulut tapi ada cara macm ni nanti rasa nak cuba je..hehee..pulut makan dengan ayam kari ke, sedap juga

    BalasPadam
  13. Wow...didn't know it can be this easy just by using a rice cooker. Thanks for the brilliant tip. :)

    BalasPadam
  14. Owhh boleh ekk masak dalam rice cooker.. cam senang je. Dulu pernah gak masak pulut dengan cara kukus..tapi tak menjadi..serius tak pandai. Nanti nak cuba cari ni pulak

    BalasPadam
  15. Adoi, sedapnya pulut tu. Set lengkap tu siap dengan air kopi O panas. hehe. Memang mudah kan masak pulut dengan rice cooker. Takde la melekat-lekat...

    BalasPadam
  16. Mmmmm.... Sedapnya. Dah lama tak makan pulut. Paling suka sama mangga dan kelapa manis tu. Tapi lately makan lebih pulut nanti sakit kepala. Faktor usia kot

    BalasPadam
  17. Emi tak reti pun nak masak pulut, hehe. Selalu mak yang buat. Nanti nak belajar la buat dengan mak. Rasanya mak emi masak pulut tak pernah pulak guna rice cooker.

    BalasPadam
  18. Sebelum ni kalau masak pulut saya kukus je kak limah. Tak pandai saya pakai rice cooker. Tengok kak limah masak ni nampak senang pula .Nanti nak try jugaklah masak mulut guna ruce cooker .

    BalasPadam
  19. Setiap kali balik kg, mesti minta mak tanakkan pulut, makan lak dgn nyiur dan ikan masin..perghh

    BalasPadam
  20. wah tanak juga ya memasak pulut dengan rice cooker, jadi ingin makan pulut dengan durian

    BalasPadam

Thak You For Your Comment