BUAT SENDIRI JAMU DI RUMAH - KEUNGGULAN WANITA LIFESTYLE AUTHOR TRAVEL BLOG

Rabu, 19 Januari 2011

BUAT SENDIRI JAMU DI RUMAH



     Seri Wangi biasa dengar jamu kocok ni, biasanya kalau kita rajin pergi kat pasar Chow Kit,kta akan nampak peniaga-peniaga Indonesia menjual pelbagai jamu, termasuk jamu kocok ni. Macam dia orang tu dah biasa, macam orang kita ni rasanya jarang yang nak minum, cuma biasa makan jamu serbuk, kapsul dan jamu biji, itupun makan masa lepas bersalin. Seri Wangi nampak zaman sekarang ni orang Melayu kita malas nak makan jamu, tak suka makan ye juga dan malas juga jaga badan.

       Bila anak baru masuk satu/dua orang, body dah bertukar habis sebab malas nak jaga badan masa dalam pantang. Bila suruh makan jamu nantilah, pahitlah,panaslah....padahal itu semua itu kebaikan untuk dalaman. kalau di luaran je nampak cantik tetapi kesihatan dalaman tak dijaga tentu suami cari lain. Orang lelaki ni biasanya tak suka cakap dengan isteri takut kecil hati, dia biasanya akan bercerita dengan kawan-kawannya sendiri.  Kebaikan jamu ni ialah untuk menguatkan otot-otot dalaman, faham jelah...! Jadi rajin-rajin amalkan makan jamu selain ubat doktor.

        Kat sini Seri Wangi nak bagi tau cara nak buat jamu sendiri, lebh kurang macam jamu kocok Indonesia tulah. Ini pun Seri Wangi dapat ilmu ni masa Seri Wangi mengurut pelanggan, emak dia dengan baik hati mengajar Seri Wangi cara nak buat jamu sendiri, jamunya ringkas saja untuk minuman kesihatan dan tenaga dan juga boleh diminum suami/isteri.

          Bahan:  Daun Sireh ikut suka banyak mana, kunyit hidup, bonglai (bolih dibeli di pasar chow kit), manjakani, asam jawa dan gula batu/madu.

Bonglai

Manjakani

Daun Sireh

Gula Batu

Caranya:

Blinder sireh, kunyit hidup dan bonglai dengan air, masak bahan tadi bersama air asam jawa, manjakani, gula batu hingga mendidih, bila sejuk tapis dan boleh diminum. Rasanya manis-manis pedas, lagi bagus jika minum dengan telur ayam kampung.

Senang je kan? Rajin-rajinlah minum jamu untuk tenaga dan kesihatan dalaman, yang pahit tu adalah ubat yang paling mujarab dan yang manis tu racun! . sebenar ada lagi cara lain untuk dibuat jamu tetapi yang seri wangi tunjuk ajar ni yang paling mudah dibuat sendiri.




37 ulasan:

  1. tapi x pernah minum..
    hehe tengok jamu ni tuk kuatkan mende2 sampingan tp takut ade effect lain plak =(

    BalasPadam
  2. errr..setakat buat tu blh la..tp rasanya tak terminum kot..kui..kui..kui

    BalasPadam
  3. hehe...untuk ubat kuat ke,huhu.fry

    BalasPadam
  4. mak saya pon buat jamu untuk kami minum... :)

    BalasPadam
  5. lagi kak, slain dri petua tu , apa lagi jamu yang boleh ank dara minum supaya body nampak lagi cantik dan sexy ,heehee :),

    BalasPadam
    Balasan
    1. minym akar kayu utk anak dara,,boleh dibeli di kedai jual jamu

      Padam
  6. hai nama saya Fatimah

    BalasPadam
  7. kalau saya belasan tahun dan belum berkahwin boley amalkan jamu ni x? kalau amalkan diminum hari hari ke atau seminggu sekali ke atau macam mana?

    BalasPadam
  8. kalau masa nak minum tu campur susu sikit boleh tak agak2nye? kurang le sikit pedasnye

    BalasPadam
    Balasan
    1. noona sebenarnya jamu tidaklah pedas sangat campur gula/madu dah cukup sedap, kena biasakan meminumnya jika nak badan sihat.

      Padam
  9. Aq amal kn jamu dri umo 17taon,skg aq dh 25 taon,aq kawin dh lapn taon,body,stay cm anak dara..hehe,byak kbaikan jamu nie

    BalasPadam
  10. manjakani bukan untuk kecutkan rahim ker??dlu ad org kg ckp kalau mkan manjakani susah nk mengandung..betol ker??

    BalasPadam
    Balasan
    1. manjakani banyak gunanya, jika dalam pantang ianya diasah disapukan difaraj.

      Padam
  11. Ad tambahan lada putih x...bub pnh tbca bahan lada ptih...1 lgi mnjakani too msk or blend skli

    BalasPadam
  12. saya 19 thun.. hehe tumpang tnya.umur sya ni. .dah boleh ke minum jamu?? umur brpa seeloknya ya??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Usia macam adik ni dah boleh minum jamu...jamu khas utk anak dara memang ada dijual di kedai-kedai jamu seelok-eloknyanya beli jamu buatan tempatan...tak kira apa jenama pun.

      Padam
  13. kak seri wangi jamu ni bole minum hari2 ke..setiap bhn tu brp sukatan nye

    BalasPadam
    Balasan
    1. blh minum hari-hari, pagi daan malam..tidak ada sukatan agak-agak je..biasanya seri wangi satu bekas air sederhana je utk dimimum dlm 3 hari bla habis buat lagi.

      Padam
  14. saya nk tny jamu ni bole minum hari2 ke...setiap bhn tu berapa sukatan nya..

    BalasPadam
  15. salam sejahtera.apa bahan2 dan herba yang biasa digunakan untuk menjaga kecantikan wanita?

    BalasPadam
  16. ibu yg menyusukn anak sepenuhnya..boleh minum?

    BalasPadam
  17. Boleh...xada sukatan blh agak-agak je,, saya buat jamu ni utk minum 3 hari simpan dlm bekas tupperware panjang, sirih blh guna 5/6 helai utk blend.

    BalasPadam
  18. Manjakani elok ke untuk anak dara ? sebabnya mak saya tak galakkan untuk manjakani buat jamu . Kalau dah kahwin , mak saya galakkan .

    BalasPadam
  19. Manjakani elok ke untuk anak dara ? sebabnya mak saya tak galakkan untuk manjakani buat jamu . Kalau dah kahwin , mak saya galakkan .

    BalasPadam
  20. Bahan-bahannya senang cari di chow kit ya? Kalau kat jb nak cari kat mana? Kalau setakat gula batu atau madu tu senang je nak cari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasanya kalau sireh blh beli di kedai India yg bonglai tu kalau tak ada pun takpa, boleh ganti dgn kunyit muda.

      Padam
  21. assalamualaikum sis...sy siti,nk tnya.sy jnda xda ank..blh ke sy amlkn jamu tuk dlmn ngn luarn sy...

    BalasPadam

Thak You For Your Comment